آسفالت سرد چیست؟
آسفالت سرد نوعی از آسفالت است که برای استفاده از آن نیازی به گرمایش ندارد و این نوع آسفالت از قبل مخلوط شده و برای استفاده نیازی نیست که در دمای بالا حرارت ببیند، و در بسته بندی های آماده برای استفاده سریع وجود دارد. در این مقاله به آنچه که باید از آسفالت سرد بدانید پرداخته ایم با اهورا آسفالت همراه باشید.

آسفالت سرد؛ کاربرد و مواد سازنده

در آسفالت کاری یکی از اجزای اصلی آسفالت سرد قیر است، قیر به عنوان بایندر در آسفالت عمل می‌کند. وجود قیر باعث چسبیدن خرده سنگ و دیگر مواد موجود در کنار هم به صورت محکم می‌شود و به آن ها قوام می‌بخشد.
این نوع آسفالت معمولاً برای پرکردن چاله ها در جاده ها و معابر شهری استفاده می‌شود.
همچنین می‌توان از آن برای تعمیرات زدگی های کوچک آسفالت در پارکینگ ها، پیاده روها و سایر سطوح استفاده کرد.
استفاده از این آسفالت بسیار ساده و راحت است؛ به این صورت است که مستقیماً از کیسه بر روی یک سطح تمیز ریخته می‌شود و نیازی نیست که از ماشین آلات پیشرفته و همچنین حرارت برای پخش کردن آن استفاده کنیم. شما به سادگی مخلوط آسفالت سرد را روی سطح ریخته و با استفاده از یک غلتک آن را فشرده می‌کنید.

ظرف چند ساعت، آسفالت به سطح به صورت بسیار محکم می‌چسبد و ماندگاری بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد.به دلیل این که این مدل از آسفالت نیازی به حرارت ندارد برای مواقعی که سرعت عمل نیاز است و همچنین محدودیت های زمانی وجود دارد بهترین گزینه می‌باشد.

آسفالت سرد

مدل های آسفالت سرد

دو مدل از این آسفالت وجود دارد؛ آسفالت سرد امولسیونی و آسفالت سرد مخلوط که در ادامه به معرفی هر کدام می‌پردازیم.

  • آسفالت امولسیونی

این آسفالت در کارخانه به صورت سرد تهیه می‌شود؛ در کارخانه ی تهیه ی آسفالت از خرده سنگ و قیر در تهیه ی این آسفالت استفاده می‌شود به این صورت که تمامی مواد به صورت در هم کوبیده شده در محیط قرار می‌گیرند تا خشک شوند سپس در بسته بندی هایی با وزن متفاوت قرار می‌گیرند.
برای تهیه ی آسفالت امولسیونی باید از دستگاه های سنگ شکن استفاده کرد تا بتوان مواد اولیه این آسفالت را به طور دقیق آماده کرد و نسبت مواد سازنده در این مدل بسیار مهم و حیاتی است زیرا کیفیت و ماندگاری آسفالت به آن بستگی دارد.

  • آسفالت مخلوط

به این مدل آسفالت در محل هم گفته می‌شود؛ به این صورت که در ابتدای راه به صورت ریسه ریخته می‌شود و سپس روی آن قیر پاشی صورت می‌گیرد و یا در کارخانه یا کارگاه های نزدیک به محل آسفالت کاری ساخته و به سرعت مورد مصرف قرار می‌گیرد

مزایای آسفالت سرد

مزایای آسفالت سرد بسیار زیاد است و آن را به گزینه ای ایده آل برای تعمیرات جاده ای، مسیر های شهری و کوچه ها و سایر سطوح تبدیل می‌کند.
یکی از مزیت های اصلی که قبلا هم آن را ذکر کردیم راحتی استفاده از آن است. بر خلاف آسفالت گرم که قبل از استفاده از آن باید حرارت داده شود، این مدل آسفالت از قبل مخلوط شده و آماده استفاده است. این به این معنی است که نیازی نیست منتظر گرم شدن آن باشید و به سرعت می‌توانید از آن استفاده کنید.

یکی دیگر از مزایای آن تحمل پذیری دمایی بالای آن است. این نوع از آسفالت در شرایط آب و هوایی مختلف از جمله دماهای پایین نیز قابل استفاده است. حتی در آب و هوای سرد نیز به خوبی قابل استفاده است و می‌توان در هر موقع از سال برای تعمیرات جاده از آن استفاده کرد.
اما لازم به ذکر است که آسفالت سرد در مقابل گرما و سرمای شدید دچار ترک خوردگی خواهد شد. علاوه بر این، آسفالت سرد در مقایسه با آسفالت مخلوط گرم ماندگاری کمتری دارد. می‌توان آن را برای مدت کوتاه تری بدون از دست دادن کارایی یا غیرقابل استفاده شدن مورد مصرف و استفاده قرار داد.
این کار باعث صرفه جویی در زمان و هزینه می‌شود زیرا در زمان نسبتا کوتاه و با هزینه ی کمتر این آسفالت قابلیت جایگزینی دارد و می‌توان دوباره آن را احیا کرد.
علاوه بر این، آسفالت سرد دارای خواص تراکم عالی می‌باشد. هنگامی که به درستی و با توجه به دستور عمل های استفاده از آن به کار برده شود، یک هم بستگی و پیوند قوی با سطح آسفالت قبلی ایجاد می‌کند و باعث ایجاد یک سطح می‌شود که در گذر زمان ماندگاری بالایی دارد و می‌تواند فشار و حجم ترافیک را تحمل کند.

آسفالت گرم برای استفاده کردن از آن نیاز به صرف انرژی حرارتی بالایی دارد و همین امر موجب ایجاد اثرات منفی برای محیط زیست می‌شود به همین دلیل استفاده از آسفالت سرد می‌تواند تا حد بسیار زیادی از ایجاد اثرات منفی برای محیط زیست جلوگیری کند.

مزایای آسفالت سرد

معایب آسفالت سرد

این آسفالت دارای معایبی است که باید قبل از استفاده از آن معایبش را بشناسید و سپس اقدام به استفاده از این نوع آسفالت کنید.
یکی از ایرادات اصلی، طول عمر نسبتا کوتاه در مقایسه با آسفالت مخلوط گرم است. آسفالت سرد معمولاً حدود ۱ تا ۲ سال دوام می‌آورد، در حالی که آسفالت مخلوط گرم با نگهداری مناسب می‌تواند ماندگاری و دوام بیشتری را به ما بدهد و تا حدود ۱۵ سال باقی بماند.

یکی دیگر از معایب دیگر آن، حساسیت این آسفالت به تغییرات شدید دما است. در گرمای شدید، می‌تواند نرم شده و دچار تغییر شکل و ترک خوردن شود، که این موضوع می‌تواند اثرات مخربی برای جاده ها و خیابان ها ایجاد کند.
در سرمای شدید هم این آسفالت می‌تواند دچار ترک خوردگی و شکستگی شود که همه ی این موارد باعث بروز مشکلات زیادی برای کیفیت راه می‌شوند.

علاوه بر این، هنگام استفاده از آسفالت سرد برای وصله یا پر کردن چاله ها و ترک ها، ممکن است به طور همسان با آسفالت قدیمی تر ترکیب نشود. این مورد می‌تواند منجر به زشتی ظاهر معابر شود و به بر زیبایی ظاهری منطقه تعمیر شده تأثیر منفی بگذارد.

با این وجود که این مدل آسفالت معایبی دارد، هنوز هم برای کاربردهای خاصی که سرعت و راحتی بر دوام طولانی‌مدت آسفالت ارجحیت دارد، گزینه مناسبی به شمار می‌رود.
به طور مثال برای تعمیر فوری یک خیابان پر تردد نمی‎‌توان از آسفالت گرم برای تعمیر استفاده کرد زیرا شلوغی خیابان و ایجاد راهبندان مشکل ایجاد می‌کند به همین دلیل استفاده از آسفالت سرد ارجحیت پیدا می‌کند زیرا استفاده و به کار بردن آن سریع تر است.
بنابراین بسیار مهم است که قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه کدام نوع آسفالت را به کار ببرید، به دقت نیازهای پروژه خود را ارزیابی کنید.

معایب آسفالت سرد

قیمت آسفالت سرد

آسفالت سرد در بازه ی قیمتی متفاوتی وجود دارد و با توجه نوع آسفالت که از مدل سرد مخلوط یا سرد امولسیونی باشد بازه ی قیمتی مختلفی را ارائه می‌کند. برای اطلاعات از قیمت آسفالت های سرد می توانید با مجموعه اهورا آسفالت در ارتباط باشید.
سخن پایانی
آسفالت سرد راه حلی راحت برای ترمیم سطوح آسیب دیده خیابان و جاده است. چندین مزیت از جمله کاربرد آسان، زمان خشک شدن سریع را ارائه می‌دهد.

با درک مزایا و محدودیت‌های آسفالت سرد، یک دانش کلی را در مورد حفظ و نگهداری خیابان و معابر را بدست خواهید آورد و می‌توانید بر اساس بودجه و زمان خود یک گزینه مناسب را برای خود انتخاب کنید.

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x