اجرای آسفالت چگونه است؟
ترکیب آسفالت بسته به کاربرد مورد نظر آن متفاوت است. به طور کلی، از سنگ خرد شده یا شن مخلوط با ماسه و سایر مصالح تشکیل شده است، سپس این مواد با قیر ترکیب میشوند تا آسفالت نهایی به وجود بیاید.
یکی از ویژگی های قابل توجه آسفالت توانایی آن در سازگاری با اقلیم ها و شرایط مختلف است. در مناطق گرم سیر نگهداری ساده تری دارد و از ترک و تغییر شکل ناشی از انبساط جلوگیری می‌کند. در آب و هوای سردتر، موادی را به ترکیب آسفالت اضافه می‌کنند تا مدت عمر طولانی تری داشته باشند و دیر تر تخریب شود.

آسفالت چگونه ساخته می شود؟

آسفالت، ماده ای همه کاره و پرکاربرد در ساختمان سازی و جاده سازی است. برای ایجاد آسفالت، سنگدانه های مختلفی مانند ماسه، شن و سنگ خرد شده را با قیر با هم مخلوط می‌کنند.
این مخلوط در یک کارخانه آسفالت حرارت می‌بیند. حرارت به حذف هرگونه رطوبت موجود در سنگدانه ها کمک می‌کند و باعث می‌شود یک مخلوط آسفالت باکیفیت تر باشد.
هنگامی که مواد کاملاً مخلوط شدند، مایع غلیظی را تشکیل می‌دهند که می‌تواند به راحتی بر روی سطوح ریخته یا پخش شود. این آسفالت مخلوط گرم (HMA) به مناطق های ساخت و ساز منتقل می‌شود که در آنجا با استفاده از ماشین آلات تخصصی اعمال می‌شود.
هنگام آسفالت کاری ویژگی آسفالت در توانایی آن برای سازگاری با شرایط مختلف آب و هوایی است. در مناطق گرمتر دارای دوام بیشتری دارد. روسازی آسفالت احیا شده (RAP) را می‌توان مجدداً پردازش و استفاده کرد که باعث کاهش ضایعات و استفاده کمتری از نفت می‌شود.
آسفالت چگونه ساخته می شود؟

انواع آسفالت

وقتی صحبت از آسفالت کاری می‌شود، یکی از رایج ترین روش های استفاده از آسفالت در راه سازی است. آسفالت یک سطح صاف و بادوام برای تردد وسایل نقلیه فراهم می‌کند و حمل و نقل ایمن و کارآمد را تضمین می‌کند.
از آسفالت علاوه بر جاده ها برای پارکینگ ها و مسیرهای عبور عابر پیاده و پارک ها نیز استفاده می‌شود. توانایی آن در تحمل بارهای سنگین باعث می‌شود آسفالت برای مناطق پرتردد بهترین گزینه موجود باشد. آسفالت چسبنده و بادوام را فراهم می‌کند.
یکی دیگر از کاربردهای مهم آسفالت در جلوگیری از نفوذ آب به ساختمان است که به صورت قیر و گونی و ایزوگام انجام می‌شود. آسفالت حتی در سطوح ورزشی مانند زمین های تنیس و پیست های دویدن نیز کاربرد دارد.

مراحل آسفالت کاری چگونه است؟

برای اینکه آسفالت کاری به بهترین حالت ممکن انجام شود و در پایان کار آسفالت با کیفیتی داشته باشیم باید چندین نکته را در آسفالت کاری مد نظر قرار دهید. برای هر یک از مراحل زیر سازی و آسفالت آستر باید نکاتی را رعایت کرد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

آماده سازی زمین

برای داشتن یک جاده با کیفیت و صاف و بدون پستی و بلندی باید قبل از آسفالت کاری، زمینی را که می‌خواهید آسفالت کنید را آماده کنید، این مرحله بستر را از نظر شیب و ناهمواری آماده می‌کند. آماده سازی زمین برای آسفالت کاری شامل موارد زیر می‌شود:
  • زمینی را که می‌خواهید آسفالت کنید را از سنگ ها درشت پاک سازی کنید و برآمدگی های طبیعی را هموار کنید، همینطور فرورفتگی ها را نیز پر کنید تا سطحی صاف برای اجرای آسفالت مناسب داشته باشید.
  • برای داشتن یک جاده آسفالت با کیفیت بالا خاک پی نباید نرم باشد و در این مرحله باید سطحی با استحکام ساخت تا در صورت تردد وزن بالا تغییر شکل ندهد. برای این منظور باید شن و ماسه به جاده مورد نظر اضافه کرد و با غلتک چند بار مسیر را فشرده سازی کنند.
  • با دستگاه های خاص از توازن و تراز بودن جاده می‌توان اطمینان حاصل کرد تا وارد مرحله اجرایی آسفالت شد.

مراحل آسفالت کاری چگونه است؟

آسفالت پایه

بعد از آماده سازی زمین مورد نظر نوبت آسفالت کاری پایه است. بر روی زیرسازی مرحله قبل آسفالت گرم ریخته می‌شود این نوع آسفالت مناسب لایه پایه است، از ویژگی های آسفالت این لایه می‌توان به دانه های درشت تر سنگدانه ها اشاره کرد تا مقاومت و زهکشی بیشتری را داشته باشد.
شاید برایتان سوال پیش بیاید که آسفالت گرم چیست؟ در پاسخ می توان گفت آسفالتی است که از سنگدانه ها (سنگ خرد شده، شن) و قیر (بقایای غلیظ نفت) جمع آوری می‌شوند و در جاده ها استفاده می شود.
برای ریختن آسفالت این لایه پس از حمل آسفالت به محل مورد نظر که از حرارت بالایی برخوردار است با استفاده از دستگاه فینیشر بر سطح مورد نظر ریخته می‌شود دستگاه فینیشر به پخش یکنواخت و یکدست آسفالت به روی سطح کمک زیادی می‌کند.
لایه آسفالت پایه ضخامت بیشتری از لایه های دیگر آسفالت دارد و ضخامت آن بین 6 تا 10 سانت است تا دوام طولانی مدت تری داشته باشد. پس از ریختن آسفالت با ضخامت ریخته شده با غلتک فشرده سازی و متراکم می‌شود.
برای داشتن لایه پایه مناسب باید سطح یکدست و بدون حفره و چاله ای داشت به همین منظور ممکن است غلتک زنی چندین بار تکرار شود تا سطح به شکل مورد مناسب آماده شود. لازم به ذکر است هرچه لایه پایه از کیفیت بالاتری برخوردار باشد سطح رویه آسفالتی که انجام می‌شود از کیفیت بالاتری برخوردار خواهد بود.

لایه رویه آسفالت

آسفالت رویه خارجی ترین لایه آسفالت است که بر روی لایه آسفالت پایه قرار می‌گیرد و این لایه است که هنگام تماشای آسفالت دیده می‌شود. این لایه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا هم از نظر زیبایی و هم از نظر کیفیت مورد بررسی قرار می‌گیرد.
این لایه بیشتر از لایه های دیگر در معرض آسیب دیدن قرار دارد زیرا به صورت مستقیم با شرایط جوی و ترافیک وسایل نقلیه در ارتباط است به همین دلیل از سنگدانه های ریز که اندازه آنها بین 6 میلیمتر تا 2 سانتی متر است استفاده می‌شود و از مقدار زیادی قیر استفاده می‌شود تا در برابر ترک خوردگی و تغییر شکل مقاوم باشد و به دلیل خاصیت آب گریزی قیر در برابر برف و باران و تغییرات دمایی مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد و مدت عمر طولانی تری خواهد داشت.
این لایه توسط دستگاه های مختلف ریخته و صاف می‌شود برای اینکه ظاهری یکدست و متراکم داشته باشد ابتدا توسط ماشین فینیشر بر سطح مورد نظر آسفالت ریخته می‌شود و توسط غلتک متراکم می‌شود غلتک دونوع آهنی و لاستیکی دارد. با استفاده از غلتک ها آسفالت رویه متراکم می‌شود تا هم دوام بیشتری داشته باشد و هم زیبایی آسفالت و جاده چند برابر شود.
لایه رویه آسفالتنتیجه گیری
اجرای آسفالت برای داشتن جاده با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار است. برای اینکه اجرای آسفالت با بهترین روش ممکن انجام شود بهتر است با افراد متخصص مشورت بگیرید و کار خود را به متخصصین آسفالت کاری بسپارید.
در این مقاله از چگونگی ساخت آسفالت تا اجرای آسفالت چگونه انجام می‌شود به طور کامل بررسی شده است، که گفته شد برای داشتن یک جاده‌ی هموار و بدون پستی بلندی باید ناهمواری ها را صاف کرد و فرورفتگی و گودال ها را با شن و ماسه پر کرد، همچنین برای داشتن آسفالت پایه با کیفیت باید زمین پایه به طور کامل آماده سازی شود و برای ساخت آسفالت پایه باید از سنگدانه های نسبتا درشت استفاده کرد.
این لایه خاصیت زهکشی بالایی دارد و مانع از تخریب آسفالت توسط جمع شدن آب برف و باران می‌شود این لایه توسط غلتک ها متراکم و فشرده می‌شود که تحمل تردد ترافیک و وزن وسایل نقلیه را داشته باشد و هم در برابر تغییر شکل از خود مقاومت نشان دهد.
گفته شد که لایه رویه آسفالت که خارجی ترین لایه آسفالت است از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و از سنگدانه های ریز و مقدار زیادی قیر ساخته می‌شود این لایه از نظر ظاهری دارای اهمیت خاصی است به همین خاطر در زمان پخش و در زمان متراکم سازی برای ساخت این لایه دقت و توجه بیشتری مورد نیاز است.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x